Får jag framföra en 30-moped utan förarbevis eller körkort?

Om jag har fattat lagen rätt, så får jag framföra en så kallad 30-Moppe om jag är född sista september 1994 utan körkort eller förarbevis är det korrekt uppfattat ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En så kallad 30-moped, alltså en äldre variant mopeder konstruerade för en hastighet på 30 km/h, hör under samma regler som de som kallas klass II-moped. På Transportstyrelsens hemsida finns mer information om äldre 30-mopeder och hur de klassificeras. Idag får en klass II-moped enbart köras av någon som antingen har körkort, traktorkort eller förarbevis (2 kap. 3 § körkortslagen). För de som fyllt 15 år innan den 1 oktober 2009 så krävs det inte någon särskild behörighet (se övergångsbestämmelser 2009:189 tredje punkten).

Eftersom du är född sista september 1994 har du fyllt 15 år innan den 1 oktober 2009, och därför behöver du inte körkort eller förarbevis för att framföra en 30-moped.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare