Får jag förbjuda folk att rida och köra på min enskilda väg?

hej

vi bor på en liten gård,där finns en väg i utkanten på gården som är singel lagd o går ihop med gårdsplanen, samt är vår infart.Vägen går upp mellan våra hagar där har vi satt en dubbel trä grind,i våra papper står det att godset har servitut på att få köra på den,bredden skall vara 5 m,längre upp i skogen där deras mark börjar sitter en väg bom som numera inte är låst,är det endast dem som jobbar på godset som får använda vår väg !! vi har märkt på dem 4 år vi bott här,att folk skall rida med häst upp på vår väg för att komma i n i skogen,folk som går upp är inga problem men folk som kommer med hästar in på gården som inget har hänt och dem bara gör det som om dem äger gårds planen,samt har godset lagt ut jakten till ett företag som även dem bara kommer o kör in o ut som om dem äger skogen,till saken hör att på andra sidan har godset en fin infartsväg att köra in o ut på som även skogsbilar kan köra på,men tydligen är det lite jobbigt att använda den då det blir lite längre.

min fråga är.

får jag sätta hur många trägrinder som helst som inte är låsta på min infartsväg upp i skogen ?

får folk rida upp i skogen genom min väg som är privat ?

får jägarlaget som inte tillhör godset köra på min väg upp i skogen ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I mitt svar utgår jag från att vägen är er enskilda väg och att det föreligger servitut för en härskande fastighet.

Vem får använda motorfordon på vägen?
Du kan som fastighetsägare och ägare av den enskilda vägen förbjuda motorfordon. De enda som då får nyttja vägen med motorfordon är ni som ägare samt ägarna av den härskande fastigheten, eftersom det föreligger servitut. Du kan enligt Naturvårdsverket sätta upp bommar samt skyltar som förbjuder övrig motortrafik.

Kan du förbjuda ridning på vägen?
Du kan normalt sätt inte förbjuda att någon går, rider eller cyklar på vägen. Allemansrätten är där starkare än din rätt till din egna väg (krasst uttryckt). Cyklister, gångtrafikanter och personer som rider på häst får således använda din väg. Det finns dock ett undantag. Naturvårdsverket beskriver att Länsstyrelsen kan besluta om lokala trafikföreskrifter, vilket dock är ovanligt. Jag skulle därför rekommendera dig att kontakta Länsstyrelsen för att höra om det finns någon lokal trafikföreskrift i ditt område. Föreskriften kanske säger att ridtransport inte är okej varför du då har rätt att sätta upp förbudsskyltning på ridning. Exempel på när lokala trafikföreskrifter inskränker på allemansrätten är om ridningen förstör mark och natur.

Får man sätta upp vilka skyltar man vill?
Vad gäller förbudsskylt mot obehörig motorfordonstrafik kan du sätta upp en skylt utan tillstånd från din kommun. Ska du däremot sätta upp skylt som förbjuder exempelvis ridning eller cykel så måste du ha tillstånd från din kommun, ett sådant tillstånd förutsätter också att det finns lokal trafikföreskrift som förbjuder ridning/cykling i området.

För att fullt ut besvara din fråga. Jägarlaget får inte köra på din enskilda väg om du har en förbudsskylt. Ryttare får inte heller använda vägen om lokal trafikföreskrift finns och du har satt upp en skylt efter tillstånd från kommunen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare