Får jag flytta med barnen eller bör jag söka om enskild vårdnad?

Hej jag är en 31 årig far som varit ensamstående med två barn i över ett års tid.

Mitt ex orkar/kan/klarar inte av att ha barnen mer än varannan helg och det fungerar väldigt dåligt. Mycket aggressioner från exet över telefon och tjat o gnabb även fast barnen hör detta.

Jag har nu träffat en ny, exet är ovetandes om detta ännu men vi funderar på att flytta ihop inom 3-4 månader bara mitt hus blir sålt.

Vad händer om jag vid delad vårdnad väljer att flytta från Stad 1 till Stad 2 när jag har barnen med delad vårdnad och att jag har dom så pass mycket som nu? Kan mitt ex sätta emot något? Kan hon sätta käppar i hjulen för en sån flytt?

Kan det kanske vara läge att faktiskt söka ensam vårdnad av barnen för att jag anser att hon inte klarar av barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att inledningsvis förklara vilka regler som gäller enligt lagen och vilken utgångspunkt rätten har. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om hur du kan gå vidare för att få en lösning.

Barnets bästa ska vara avgörande i alla beslut

Bestämmelser om barns vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. föräldrabalken (FB). Vid alla beslut som gäller vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande (6 kap. 2 a § FB). Att barnets bästa ska vara avgörande är ett högt ställt krav och det finns inget som är viktigare än vad som är bäst för barnet i bedömningen. I bedömningen om vad som är till barnets bästa ska det särskilt fästas avseende vid risken för att barnet utsätts för övergrepp, men även barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

"Vad händer om jag vid delad vårdnad väljer att flytta från Stad 1 till Stad 2 när jag har barnen med delad vårdnad och att jag har dom så pass mycket som nu? Kan mitt ex sätta emot något? Kan hon sätta käppar i hjulen för en sån flytt?"

Den som är vårdnadshavare ska bestämma i frågor som rör barnets angelägenheter (6 kap. 11 § FB). I ert fall, när ni har gemensam vårdnad, ska sådana beslut tas av er tillsammans (6 kap. 13 § första stycket FB). De frågor ni gemensamt ska besluta om som vårdnadshavare är större och mer ingripande beslut. Typiskt sett kan det avse vart barnen ska gå i skola/förskola eller vart de ska bo, längre utlandsresor m.m. Mer vardagliga avgöranden behöver inte vårdnadshavarna ta tillsammans. Till vardagliga avgöranden räknas t.ex. vad ett barn ska äta, sovtider m.m. Flytt är ett sådant ingripande beslut ni ska ta gemensamt. Du får helt enkelt inte flytta med barnen utan att du och barnens mamma är överens eftersom ni har gemensam vårdnad.

"Kan det kanske vara läge att faktiskt söka ensam vårdnad av barnen för att jag anser att hon inte klarar av barnen?"

Som redogjort för enligt ovan kan du inte ensam ta beslutet att flytta med barnen. Ett alternativ om ni verkligen inte kan enas är att du vänder dig till domstol och begär enskild vårdnad (6 kap. 5 § första stycket FB). Det är ett av de alternativ som även mamman har om hon vill ha egen bestämmanderätt över t.ex. skolgång och boende.

Vid bedömningen om vårdnaden ska vara gemensam eller anförtros åt en av er ska rätten fästa särskilt avseende vid er förmåga att samarbeta i frågor som rör barnen (6 kap. 5 § andra stycket FB). Vad som är sådana samarbetsproblem att vårdnaden bör ändras till enskild får bedömas från fall till fall. Viss ledning kan tas från rättsfallet NJA 2007 s. 382. I rättsfallet uttalade Högsta Domstolen: "Uttryck för brist på förtroende för den andra föräldern liksom för bristande vilja eller förmåga att vara flexibel och jämka samman sin uppfattning med den andres är tecken som tyder på att gemensam vårdnad kan vara oförenlig med barnets bästa. En konflikt mellan föräldrarna bör dock inte utesluta gemensam vårdnad, om motsättningarna kan antas vara av övergående natur och därför inte bedöms hindra ett fungerande samarbete på längre sikt i frågor som rör barnet."

Domstolens bedömning innebär således att om ni har långvariga samarbetsproblem som inte är av övergående natur, talar det för att vårdnaden ska vara enskild till en av er. I bedömningen ska, som inledningsvis redogjort för, barnens bästa vara avgörande. I en domstolstvist kan det således innebära att du eller mamman får enskild vårdnad. Om barnen bott länge hos dig och rotat sig hos dig, talar det i regel för att barnets bästa är att bo kvar hos dig och att vårdnaden tillfaller dig. Dock kan jag inte uttala mig närmre än så i ditt fall; det görs en helhetsbedömning i varje fall om vad som är barnets bästa. Min rekommendation om du vill söka enskild vårdnad är att du kontaktar en jurist som tittar på ärendet med dig och även kan företräda dig i en tvist.

Ett förslag är att försöka enas i familjerätten

Ett förslag är att du vänder dig till familjerättsenheten i din kommun. Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Samarbetssamtal är frivilliga så det krävs att mamman till barnen går med på det för att ni ska träffas i ett sådant samtal.

Familjerätten har i regel väldigt professionell personal som är vana att handskas med ärenden som ert. Familjerätten har tystnadsplikt, är objektiv och ser till barnets bästa. Dess uppgift är att medla och se till att ni får en fungerande dialog. Kanske kan ni i familjerätten komma fram till en lösning som fungerar för både er och er dotter. Ibland är det bättre med en tredje part som kan hjälpa till att få en konstruktiv dialog.

För att få kontakt med familjerätten kan du ringa till kommunens växel och be om att bli kopplad till rätt avdelning.

Sammanfattningsvis och som svar på din fråga så är flytt av barnen ett sådant ingripande beslut ni ska ta gemensamt. I teorin kan mamman hindra en flytt. Ett förslag är att du försöker möta mamman hos familjerätten för att där komma överens. Ett annat alternativ är att du vänder dig till domstol och söker enskild vårdnad. Huruvida den bästa angreppspunkten är att hon inte kan ta hand om barnen eller att anföra samarbetsproblem är svårt för mig att avgöra med den lilla information jag har. Mitt förslag om du väljer att gå till domstol är att du bokar tid med en jurist för vidare rådgivning. För det ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare