FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/03/2019

Får jag flytta en bil utan ägarens tillstånd?

Vi har en parkerad bil på vår uppfart , som ej är våran får vi be bogserare flytta denna från våran tomt utan ägarens tillstånd /

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bestämmelser i brottsbalken (BrB), Lag om flyttning av fordon i vissa fall (LFF) och förordning om flyttning av fordon i vissa fall.

Om ni flyttar bilen kan ni göra er skyldiga till ett brott

Nej, du får inte be en bogserare att flytta bilen som står parkerad på er tomt. Om ni flyttar bilen utan att ägaren tillåter det riskerar ni att göra er skyldiga till brottet egenmäktigt förfarande (BrB 8 kap. 8 §). Det bilägaren har gjort kan också utgöra ett brott, vilket jag förklarar lite längre ned i svaret.

Ni måste underrätta bilägaren om att bilen inte får stå parkerad på er uppfart

Jag rekommenderar er istället att höra av er till bilens ägare om ni inte redan har gjort det. När du har underrättat ägaren om att bilen inte får vara parkerad på er uppfart får den lov att flyttas först efter att den har stått i ytterligare sju dygn på samma plats (LFF 2 § tredje stycket). Om ni inte får tag i bilägaren gäller istället att bilen måste ha stått parkerad i en månad på er uppfart för att ni ska få lov att få den flyttad. Tiden beräknas från det att ni har försökt underrätta bilägaren. Tänk på att ni måste kunna styrka att ni har underrättat bilägaren, eller i det andra fallet, försök få tag på bilägaren (förordning om flyttning av fordon i vissa fall, 17 §).

Polisen tar beslut om bilen ska flyttas eller ej

Polisen får meddela beslut om bilen ska flyttas. Det är även polisen som sedan verkställer flytten av bilen (förordning om flyttning av fordon i vissa fall, 16 §).

Ni kan ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten

En annan möjlighet ni har är att ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Om ägaren inte flyttar bilen självmant kan Kronofogden se till att den flyttas. Ni kan läsa mer om förfarandet hos Kronofogden på deras hemsida.

Att blockera er uppfart kan vara ett brott

Eftersom bilen är parkerad på er uppfart utan er tillåtelse tolkar jag det som att den hindrar er från att själva disponera er uppfart genom att exempelvis parkera en egen bil där eller komma till och från fastigheten. Den som har ställt bilen på er uppfart kan därför ha gjort sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. Ägaren till bilen kan bli tvungen att betala böter (i första hand) om hen visas ha gjort sig skyldig till detta brott (BrB 8 kap 8 §).

Mina råd

-Försök att få tag på bilägaren och underrätta hen om att bilen inte får stå parkerad på er uppfart, och att ni vill att den skall flyttas.

-Om ni inte vet vem ägaren är kan ni göra en sökning på bilens registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida.

-Ett sätt att styrka att ni har underrättat bilägaren kan vara att skicka den i ett brev med mottagningsbevis. När hen hämtar ut brevet hos ett postombud registreras detta.

-Om personen inte flyttar bilen kan ni kontakta polisen för att komma vidare med ärendet och en eventuell anmälan av brott. Ni kan även välja att kontakta Kronofogdemyndigheten för att ansöka om handräckning.

Jag hoppas att jag har kunnat svara på din fråga. Ställ gärna en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare