Får jag fixa naglar på kunder i min bostadsrätt?

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och undrar om jag har rätt att driva mindre frisör-verksamhet (klippa & färga) samt fixa naglar på kunder i min bostad?

Måste jag kontakta styrelsen för detta?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrätt får inte användas till annat än vad den är upplåten för (7 kap. 6 § bostadsrättslagen). Bostadsrättsföreningen kan säga upp en bostadsrättsinnehavare till avflyttning om en avvikande verksamhet är av avsevärd betydelse för föreningen (7 kap. 18 § bostadsrättslagen).

Det finns ett rättsfall där en bostadsrätt skulle användas som butik men användes som pizzeria (NJA 1991 s. 343). I det fallet bedömdes pizzeria vara en för stor avvikelse från ändamålet butik och företaget tvingades flytta.

I ditt fall är bostadsrätten upplåten för boende. Utifrån bostadsrättslagen och rättsfallet är det tveksamt om det är tillåtet att ta emot kunder för att bedriva en mindre näringsverksamhet. Jag skulle avråda dig från att använda din bostadsrätt till annat än boende då boende trots allt är syftet med upplåtelsen.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare