Får jag filma en lärare som fysiskt går på en elev eller är det straffbart för mig att filma?

Hej där! Det hände en incident för en några dagar sedan på min skola.

Vi hade lektion på matte och som vanligt så var det stökigt.

Men den här gången var det något annat. Det var JÄTTE stökigt.

Våran lärare började skrika med allt han hade på elever. Det var tillochmed läskigt!

Han närmade sig en elev som var stökig och tog i hans keps och drog i hans tröja våldsamt - olagligt?

Jag bryr mig inte om det var olagligt och det gör skolanledningen säkert inte heller.

Det var några som sedan började att filma när han fick sitt utbrott. Efter en dag kom rektorn in till vårat klassrum och sade att han skola polisanmäla de som hade filmat. Men, vilka lagar hade eleverna som filmat begått?

Jag kunde inte hitta någon lag som de brutit. (PS. I våran skolas policy står det att man inte får filma.)

Förlåt mig för att frågan blev så lång! Tusen tack!!

<3

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag bara säga att det är tråkigt att höra att du varit med om denna incidenten. Jag ska göra mitt bästa för att klargöra läget för dig.

Som huvudregel fungerar policys som riktlinjer för en verksamhet och ska inte fungera som lagtexter och förbjuda vissa beteenden. Detta innebär alltså att er skolas policy inte är bindande att följa i det avseendet att ett brott mot policyn inte ger någon straffpåföljd. Däremot baseras många policys på lagbestämmelser och att bryta mot en policy som baseras på en lagbestämmelse kan ju ge en straffpåföljd men då inte för att en brutit mot policyn utan för att en brutit mot lagen. Eventuellt kan det därför vara så att filmningen ses som förtal men då krävs det att vissa förutsättningar i brottsbalken är uppfyllda.

Förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken

För att en uppgift ska ses som förtal krävs det att någon antingen:

1. utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller
2. i övrigt lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta annan för missaktning.

Om någon av dessa punkter är uppfyllda kan personen dömas för förtal till böter. Av förarbeten och rättspraxis till förtalsbestämmelsen framgår det att även filmer omfattas av bestämmelsen vilket innebär att 5 kap. 1 § brottsbalken kan tillämpas på detta fallet. Vad som är viktigt att påpeka är att det för förtal krävs att i alla fall en person mer än den som filmat och den som blivit filmad kan få tillgång till filmen för att en uppgift överhuvudtaget ska anses vara lämnad. Om ytterligare en tredje person får se filmen ses det som att en har lämnat uppgift. Om ingen mer än den som filmat och läraren fått se filmen är det inte förtal eftersom ingen annan har sett filmen.

Om det nu är så att flera har sett filmen än den elev som filmat och läraren kan det diskuteras om filmen uppfyller punkt 1 om att utpeka läraren som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Det beror helt enkelt på vad läraren exakt har gjort mot eleven och om handlandet därmed kan ses som brottsligt eller klandervärt. [Om läraren orsakat någon fysisk eller psykisk skada skulle eleven i sin tur faktiskt kunna polisanmäla läraren för misshandel]. När det gäller punkt 2 kommer bedömningen främst utgå ifrån vilket syfte eleverna hade med att filma. Om deras syfte var att få andra att missakta läraren kan punkt 2 vara uppfylld. Med missaktning menas att någon vill påverka en persons rykte och goda namn på ett nedsättande vis. Bedömningen görs utefter personen ifråga och inte vad som kan betraktas som nedsättande i allmänhet. I ditt fall skulle det exempelvis absolut kunna påverka lärarens rykte och goda namn i de kretsar hen rör sig i [skolan] på ett negativt sätt. Om det däremot var så att eleverna filmade läraren i syfte att använda som framtida bevisning för ett begånget brott kan bedömningen bli annorlunda och det behöver inte vara förtal.

Kan elevernas agerande setts som försvarligt?

Om det nu skulle vara så att elevernas filmning skulle omfattas av punkt 1 eller 2 kan eleverna ändå gå utan ansvar om det är så att deras filmning har kunnat ses som försvarlig eller att de i övrigt haft en skyldighet att uttala sig på något sätt om händelsen [ 5 kap. 1 § andra stycket, brottsbalken]. I ditt fall skulle jag inte säga att det finns någon skyldighet att uttala sig eftersom den skyldigheten främst berör situationer där polisen genomför polisförhör eller när domstolen har vittnesförhör i domstol. Däremot skulle elevernas filmning kunnat ses som försvarlig om det med hänsyn till omständigheterna och även med hänsyn till Sveriges vidsträckta yttrandefrihet kan ses som försvarligt. En får göra en bedömning mellan lärarens rätt till sin integritet och allmänhetens rätt att få reda på vad läraren gjort. Det är åklagaren som ska bevisa att eleverna ej agerat försvarligt och jag kommer därför inte göra en vidare bedömning. Jag kan dock säga att filmandet eventuellt kan ha varit försvarligt baserat på omständigheten att det fungerat som ett bevis att visa att ett eventuellt misshandelsbrott förekommit [beroende på hur allvarligt läraren agerade].

Eleverna måste också visa att filmen är sann eller att de i vart fall hade en skälig grund att filma. Eleverna skulle exempelvis kunna använda sig av andra elever som varit på plats och vittnat om händelsen att intyga på att filmningen varit sann. Filmningen kan fungera som ett viktigt bevis i om det faktiskt varit försvarligt att filma händelsen, exv om läraren misshandlat eleven. Sedan är ju också själva filmen i sig ett bevis på att händelsen skett, men det finns ju alltid möjligheter att redigera filmer så det bästa är ju om ni också har vittnen som kan berätta om vad som hände.

Sammanfattning och min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag följande bedömning: Den policyn som din skola har kan inte i sig ge ett straffansvar. Däremot kan det ge ett straffansvar om policyn är baserad på en lagbestämmelse, men då kommer straffansvaret endast som en följd av att en brutit mot lagen och inte policyn.

Det som eleverna eventuellt skulle kunna dömas för är brottet förtal. Det förutsätter dock att de försökt utpeka läraren som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt genom sin filmning eller att de annars ha haft som syfte att få andra att tycka illa om läraren. Om någon av dessa förutsättningar är uppfyllda kan eleverna dömas till förtal men det finns ett visst undantag och det är om elevernas filmning kan ha setts som försvarlig med hänsyn till övriga omständigheter och med hänsyn till den långtgående yttrandefriheten vi har i Sverige. Det är dock upp till åklagaren att göra bedömningen om huruvida eleverna agerat försvarligt eller ej. Vidare måste eleverna också visa att deras filmning varit sann eller i alla fall att de har haft en skälig grund till att filma.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att det som huvudregel ligger på den som anser sig ha blivit förtalad att väcka åtal: alltså läraren i detta fallet. Om läraren inte väcker åtal kommer det inte bli en process om förtal.

Utöver detta skulle jag även vilja säga att beroende på hur allvarligt lärarens angrepp varit mot eleven kan eleven i sin tur polisanmäla hen för misshandel. Det krävs att läraren då orsakat någon typ av smärta, personskada eller psykisk skada på eleven. Med smärta menas ett lidande som inte är alldeles för obetydligt och med psykisk skada menas att eleven av angreppet i princip hamnat i någon typ av psykisk chock. Givetvis omfattas också sår, blåmärken, svullnader mm.

Hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Hör gärna av dig om du undrar något mer.

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare