Får jag en ny prövotid efter indraget körkort?

Hej! Jagar har fått indraget körkort och fått ett beslut på 3 månader och 4000kr i böter

Men min fråga som återstår är , när ja får tillbaka körkortet igen , får ja en my prövotid på körkortet igen eller där e ingen prövotid på d när ja får tillbaka det? Vad e de som gällerz Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Enligt körkortslagen (1998:488) gäller en tvåårig prövotid för körkort som utfärdats efter godkänt förarprov (se 3 kap. 18 § KKL).

Det framgår inte av din fråga huruvida körkortet blev indraget under eller efter prövotiden. Det har betydelse i fråga om vad som gäller när du får tillbaka körkortet.

1. Körkortet återkallat under prövotiden

Om ditt körkort blivit återkallat under prövotiden måste du bland annat göra ett nytt förarprov innan ett nytt körkort kan utföras (se 5 kap. 14 § första stycket och 15 § första stycket KKL). Det innebär att du kommer att få en ny prövotid på 2 år efter godkänt förarprov (se 3 kap. 18 § KKL).

2. Körkortet återkallat efter prövotiden

Om ditt körkort har återkallats efter prövotiden löpt ut görs skillnad på hur lång spärrtiden är; är spärrtiden över eller under 12 månader?

a) Spärrtiden är under 12 månader

Om återkallelsen av ditt körkort beror på:

trafiknykterhetsbrott eller grov vårdslöshet i trafiksmitningupprepade trafikbrottbrott mot en väsentlig trafiksäkerhetsregelopålitlighet i nykterhetshänseendeallmän brottslighet och personliga förhållanden i övrigt (se 5 kap. 3 § första till sjätte punkten KKL)

och spärrtiden är under 12 månader, gäller som huvudregel att körkortet får utfärdas efter ansökan (se 5 kap. 14 § andra och tredje stycket KKL). Det innebär att du inte kommer att få någon ny prövotid.

b) Spärrtiden är över 12 månader

Om spärrtiden för ovan nämnda återkallelser är över 12 månader, gäller istället som huvudregel att du måste göra ett nytt förarprov. Det innebär att du kommer att få en ny prövotid på 2 år efter godkänt förarprov (se 3 kap. 18 § KKL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare