Får jag eller min sambo behålla hunden när vi separerar?

Jag ville köpa valp för ett år sedan och sambon gick med på detta. Jag står på köptekontraktet och det är även jag som är kontaktperson vid registrering. Vi betalade lika mycket för hunden vid köpet. Nu ska vi separera och han vill ha hunden. Har jag någon rätt att behålla hunden eller måste vi dela?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det är du och din partner inte gifta utan sambos. För att svara på din fråga kommer jag därför att utgå från sambolagen (samboL).

När sambor separerar görs en bodelning endast om det begärs

När sambor separerar görs en bodelning endast om en av samborna begär det (8 § samboL). Om du eller din sambo begär att en bodelning ska göras ska all er samboegendom ingå (8 § samboL). Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag som har införskaffats för gemensamt bruk (3 § samboL).

Hundar är inte samboegendom

Hundar ingår inte i samboegendom eftersom husdjur inte räknas som gemensam bostad eller bohag. Därför ska er hund inte ingå i en bodelning. Du har därför rätt att behålla hunden, eftersom du står som ägare till den, även om en bodelning skulle bli aktuellt.

En risk är att din sambo hävdar samäganderätt

Det finns en risk att din sambo hävdar samäganderätt och lagen om samäganderätt blir aktuell. Samäganderätt innebär att det kan ses som att ni äger hunden tillsammans. Det kan bli aktuellt eftersom han har varit med och betalat för hunden och om han också betalat andra kostnader kopplade till hunden t.ex. veterinärkostnader och foder. Det är dock en bevisfråga som kräver att din sambo kan bevisa sitt samägande. Om du står på kontraktet och har betalat större delen av kostnaderna kan han dock ha svårt att bevisa det.

Sammanfattning

Om någon av er begär att en bodelning ska ske kommer hunden inte att ingå i bodelningen och du har rätt att behålla hunden, eftersom du står som ägare på kontraktet. Eventuellt kan din sambo hävda samägande, men det kräver att din sambo kan bevisa sitt samägande.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare stöd i frågan är du varmt välkommen att höra av dig till Lawlines erfarna jurister.

Jenny VibergRådgivare