FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/02/2020

Får jag bestämma vem barnet ska umgås med vid gemensam vårdnad?

Hej! Mitt ex och jag har gemensam vårdnad om vår dotter. Han är resande i sitt arbete och vår dotter tillbringar då mycket tid med hans särbo utan honom, hemma hos henne.

Min fråga är, ska hon inte vara hos mig då om han är iväg i veckorna och inte med hans särbo? Även om det är hans vecka?Eftersom jag är hennes vårdnadshavare.

Får jag flytta fyra mil utan att prata med pappan om det nu inte påverkar deras umgänge eller skola etc?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör bestämmanderätten vid gemensam vårdnad. Frågan regleras i föräldrabalken, hädanefter FB.

Huvudregeln vid gemensam vårdnad är att föräldrarna ska fatta alla beslut rörande barnet tillsammans, se 6 kap. 13 § FB. För att gemensam vårdnad ska fungera i de fall vårdnadshavarna inte bor tillsammans är det nödvändigt att den vårdnadshavare som barnet bor tillsammans med ensam kan besluta i frågor som gäller den dagliga omsorgen om barnet. Detta kan ske utan samtycke från den andra föräldern.

Vad som ingår i den dagliga omsorgen är bland annat barnets mat, kläder, sovtider och hur barnet ska tillbringa sin fritid. Du kan egentligen inte hindra din dotter från att umgås med din ex-mans särbo så länge detta sker under veckan då dottern ska vara hos din ex-man, förutsatt att det inte finns någon annan anledning och befara att umgänget med särbon på något sätt är oförenligt med din dotters bästa.

Angående flytten anses det vara ett beslut som är särskilt ingripande för barnet och kan därför inte fattas utan båda vårdnadshavares samtycke. Du måste således komma överens med din ex-man innan du flyttar med dottern. För att själv kunna bestämma i frågor som rör barnets boende krävs det att du först ansöker om ensam vårdnad, se 6 kap. 5 § FB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare