Får jag avtala bort min uppsägningstid?

Jag har avslutat en 20-årig anställning hos min arbetsgivare. Nu vill arbetsgivaren att jag ska börja jobba halvtid igen vilket jag är intresserad av. Båda parter är överens om 1 månads uppsägningstid trots att jag egentligen har rätt till längre uppsägningstid mot bakgrund av min tidigare långa anställning. Kan vi sluta ett sådant avtal eller är LAS tvingande på att ge mig en längre uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan avtala om en kortare uppsägningstid, om det är vad du önskar.

För arbetsrätten gäller lagen om anställningsskydd (LAS), och i vissa avseenden även kollektivavtal. Enligt 11 § LAS gäller minst en månads uppsägningstid om du själv väljer att säga upp dig. Det är en skyddsregel för arbetstagare, som i normalt sett inte får avtalas bort. Enligt 2 § 2 stycket LAS är avtal som inskränker dina rättigheter som arbetstagare ogiltiga. Anledningen till att reglerna ser ut så här är att LAS är tvingande till anställdas förmån. Men 2 § 2 stycket LAS innebär även att du och din arbetsgivare kan komma överens om en kortare uppsägningstid med stöd av samma regel, under förutsättning att den kortare uppsägningstiden är till din fördel. Och om du menar att uppsägningstiden är till din fördel, så ska du få förhandla bort den.

Vänliga hälsningar

Rebecka

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare