Får jag ärva och bära vargpäls?

Hej! Om man ärver en kappa gjord av vargpäls och man inte vet när eller var kappan inköptes då kvitto saknas (men kappan ser ut att vara inköpt i vanligt butik), och det ej heller finns någon annan information om kappan - är det då lagligt att ärva och sedan ha på sig en sådan kappa? Tack!

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline. Jag kommer nedan besvara din fråga.

Så som jag tolkar din fråga vill du använda pälsen för privat bruk och du undrar därför om det är lagligt.

Det korta svaret på din fråga är: ja, det är lagligt att ärva och använda vargpälsen. Jag kommer nedan förklara lite mer djupgående kring detta.

Kort om lagrum

Jag kommer besvara din fråga utifrån reglerna i CITES-överenskommelsen (Förordning (EG) nr 338/97 om kontroll av handel för att skydda arter av vilda djur och växter).

Förbud att sälja pälsen

Det finns regler kring pälsar från arter som är utrotningshotade vilket du redan verkar känna till. Denna lagstiftning säger att huvudregeln är att det är förbjudet med kommersiella aktiviteter av A- samt B-listade djurarter. Varg är en A-listad djurart och får därför inte kommersialiseras. Du kan läsa mer om detta på jordbruksverketshemsida, här.

Vad innebär då "kommersiell aktivitet"?

Enligt Jordbruksverket är sådan aktivitet följande:

• annonsera ut, saluföra eller sälja ditt exemplar

• annonsera om att du vill köpa ett exemplar (du får inte erbjuda dig att köpa exemplar som eventuellt kan sakna intyg utan att du själv först har skaffat ett intyg)

• byta ditt exemplar mot en produkt eller tjänst

• inneha ett exemplar för försäljning eller transportera ett sådant exemplar

• använda exemplaret i marknadsförings­syfte, hyra ut, visa upp eller på annat sätt använda exemplaret i vinst­syfte.

Det finns undantag

Det finns däremot ett undantag till detta om du skulle vilja sälja den. Ett sådant undantag är om du erhåller ett CITES-intyg, du kan ansöka om ett sådant här. I ansökan beskriver du pälsens bakgrund, bifogar dokumentation som visar hur länge du haft pälsen samt bilder av pälsen. Har du ett sådant intyg så får du använda pälsen i kommersiella aktiviteter. Skulle det vara så att pälsen är tillverkad före den 3:e mars 1947 så kan även antikundantaget gälla och i så fall behöver du inget CITES-intyg för att sälja den. Du måste däremot kunna bevisa att pälsen är så gammal att den omfattas av undantaget. Detta kan du göra genom exempelvis kvitto, gamla fotografier där pälsen syns eller försäkringshandlingar om sådana finns.

Sammanfattningsvis

Det är som sagt inte olagligt för dig att varken ärva eller bära pälsen. Skulle du däremot vilja sälja den så finns det en del saker du bör ha i åtanke.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars kan du alltid vända dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare