Får jag använda andra företags loggor på min hemsida?

Hej Kan jag lägga mina konkurrenters och andra företags loggor på min hemsida utan deras medgivande, eller kan jag kanske ha bara namnet deras i text.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En logga är att likna med ett företags varumärke. Frågor om detta regleras i huvudsak i varumärkeslagen (VML).

Varumärkesskydd

För att en logga ska vara varumärkesrättsligt skyddad måste varumärket registreras eller vara tillräckligt inarbetat på marknaden för att ändå erhålla skydd (1 kap. 6 § VML och 1 kap. 7 § VML). Skyddet i fråga består då av en ensamrätt att använda varumärket i näringsverksamhet (1 kap. 10 § VML). Sådan användning kan till exempel vara att använda loggan på en hemsida om hemsidan är avsedd för näringsverksamhet. Det framgår dock inte av din fråga huruvida dina konkurrenter eller de andra företag som du syftar på har ensamrätt till sina loggor eller inte. Det framgår inte heller i vilket syfte du skulle använda andras loggor på din hemsida, eller vad din hemsida har för syfte i sig. Jag tolkar det dock som att användningen skulle vara i näringsverksamhet eftersom det är sällan som man driver en hemsida för privat bruk. Skulle det inte vara så får du alltså använda loggorna eftersom skyddet inte förbjuder privat bruk. Av ovan anledningar kan jag inte ge dig något definitivt svar på hur du får använda loggorna i fråga. Om du inte tycker att du får tillräcklig vägledning genom detta svar får du gärna återkomma med en ny fråga där du förtydligar omständigheterna ytterligare.

Undantag: Samtycke

Du får lov att använda ett annat företags skyddade varumärke i näringsverksamhet om du har fått samtycke till det från rättighetsinnehavaren (1 kap. 10 VML). Ett samtycke kan på så sätt inskränka ensamrätten.

Undantag: Jämförande reklam

Ensamrätten kan också inskränkas om du använder det skyddade varumärket som en del i jämförande reklam (1 kap. 11 § andra stycket VML). Sådan jämförande reklam måste dock vara tillåten enligt marknadsföringslagen (MFL). Du kan alltså få lov att utan samtycke använda andras skyddade loggor om du använder dem för att jämföra din verksamhet med andras, så länge reklamen inte strider mot något av följande (18 § MFL):

1. Reklamen får inte vara vilseledande,

2. Reklamen måste avse produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål som den vars varumärke man jämför med,

3. Reklamen ska på ett objektivt sätt avse väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,

4. Reklamen får inte medföra någon förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, företagsnamn eller andra kännetecken,

5. Reklamen får inte misskreditera eller vara nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, företagsnamn eller andra kännetecken,

6. Reklamen måste, i fråga om varor med ursprungsbeteckning, alltid avse varor med samma beteckning

7. Reklamen får inte dra otillbörlig fördel av en annan näringsidkares renommé som är förknippat med näringsidkarens varumärke, företagsnamn eller andra kännetecken eller varans ursprungsbeteckning, och

8. Reklamen får inte framställa en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller företagsnamn

Referenser till andra företag

Vad gäller frågan om du får använda företagens namn på din hemsida så har man i EU-praxis, mer specifikt genom mål C-228/03 Gillette, kommit fram till att det är tillåtet förutsatt att det är nödvändigt att göra det. Gillette-fallet handlade nämligen om ett annat företag som tillverkade rakblad till Gillettes rakhyvlar. De skulle då få referera till Gillette på sina förpackningar eftersom det annars inte skulle framgå vad varans funktion var. Detta gäller alltså i ett sådant fall att din hemsida har i syfte att marknadsföra något. Om så inte är fallet är användningen av textliga referenser till andra företag relativt öppet.

Slutsats

Avslutningsvis blir slutsatsen att om det är så att loggorna i fråga är varumärkesrättsligt skyddade så har du i regel inte rätt att använda loggorna på din hemsida hur som helst. Men, om det istället skulle vara så att loggorna i fråga inte är varumärkesrättsligt skyddade så får du det. För att vara på den säkra sidan skulle jag dock rekommendera dig att först söka tillstånd hos  rättighetsinnehavaren (om det nu finns någon sådan) för att undvika eventuella konflikter.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Du är som sagt mer än välkommen att ställa en ny fråga och förtydliga omständigheterna i fallet om du önskar mer precis vägledning.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare