FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/04/2019

Får jag åka till USA om jag åkt dit för snatteri och fått villkorlig dom?

Hej, åkte dit för snatteri och polisen sa eftersom det är en förstagångs förbrytelse så kan konsekvensen bli ingenting, villkorlig dom eller böter. Ska till USA 2020, kan den villkorliga domen göra så jag inte får fara? Jag är under 18 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är förstås amerikansk lag som bestämmer om du får åka till USA eller inte. Men jag ska ändå försöka besvara din fråga så gott jag kan.

Ansöka om visum till USA

För att åka till USA ska du som svensk turist ansöka om Electronic System for Travel Authorization (ESTA). Som svensk får du genom ESTA stanna upp till 90 dagar i USA. Du ansöker om ESTA genom U.S. Department of Homeland Security:s hemsida (USA:s departement för inrikes säkerhets hemsida).

När du ansöker om ESTA får du svara på flera frågor om dig som person. Jag antar att den frågan du undrar mest över hur du ska besvara är:

"Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?".

Det blir alltså en tolkningsfråga vad begrepp som "serious damage" eller "serious harm" betyder. Svarar du ja på frågan kommer de automatiskt avslå din ESTA-ansökan. Du måste förstås också svara ärligt, att ljuga i sitt svar är brott mot amerikansk lag. Av det jag kan förstå så är inte snatteri (eng: petty theft) ett sånt allvarligt brott som resulterat i "allvarlig skada". De verkar också vara mer förlåtande för personer som var under 18 års ålder när de begick brottet, vilket du ju var. Av det jag förstår så bör du alltså kunna svara "nej" på frågan ovan och då få automatiskt beviljat ett ESTA.

Även om du inte skulle få din ESTA beviljad så betyder inte det att du inte får åka till USA. Vad du får göra istället då är att ansöka om ett "vanligt" (icke-automatiskt) visum genom USA:s ambassad. Skillnaden är att det tar längre tid och är lite mer komplicerat. Om du känner dig osäker skulle jag därför rekommendera dig att kontakta USA:s ambassad i Sverige.

Sammanfattning och råd

-Eftersom att du är under 18 och endast åkt dit för brottet snatteri ("petty theft") som normalt inte anses vara ett allvarligare brott, så borde det inte vara några problem med att ansöka om ESTA för dig

-Du ska förstås tänka på att du inte får ljuga när du ansöker om ESTA, då det är ett brott mot amerikansk lag. Men det borde inte vara några problem i ditt fal, men var ärlig.

-Om du känner dig osäker på vad du ska göra eller vill veta mer, så skulle jag rekommendera dig att höra av dig till USA:s ambassad i Sverige. De kan säkert ge dig mer råd inför din visumansökan och din resa

Hoppas du fick svar på din fråga, och trevlig resa!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare