Får inspelat samtal spelas upp för andra än de som deltagit i samtalet?

Får jag spela upp ett inspelat samtal mellan mig själv och någon annan för vem som helst?

Eller finns det lagar som säger att det bara får spelas upp för polis och myndigheter etc?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Svaret till dina frågor baseras på reglerna i Brottsbalken (BrB), Rättegångsbalken (RB) samt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Spela in samtal

Grunden till dina frågor finns i 4 kap. 9a§ BrB där brottet olovlig avlyssning regleras. Samtal som man själv inte deltar i är brottsliga att spela in, såvida inte tillstånd getts att spela in samtalet. Deltar man själv i samtalet är det inte brottsligt att spela in det, oavsett om den/de andra som deltar i samtalet är medvetna om inspelningen eller ej.

Spela upp samtal

I rättegångar i Sverige har vi så kallad fri bevisföring vilket innebär att allt som framkommer i en rättegång ska ligga till grund för avgörandet, 35 kap. 1§ RB. Alltså får hemligt inspelade samtal som man själv deltar i användas som bevisning.

Utanför rättsliga sammanhang som exempelvis rättegång så kan uppspelning eller annan spridning av samtalet utgöra grund för ärekränkningsbrott, exempelvis brottet förtal enligt 5 kap. 1§ BrB om syftet med spridningen är att framkalla andras missaktning av den/de andra personerna som deltagit i det inspelade samtalet.

Beroende av vilka uppgifter som framkommer i samtalet kan även brott mot Dataskyddsförordningen (GDPR) föreligga, t.ex. om personuppgifter sprids olovligen.

Sammanfattningsvis

Det är inte olagligt att spela in samtal du själv deltar i och det finns ingen lag som säger att du inte får spela upp samtalet för någon annan. Dock kan du göra dig skyldig till brott om du spelar upp samtal om samtalets innehåll och ditt syfte innebär förtal av annan person eller olovlig spridning av personuppgifter. Det beror helt på vilka uppgifter samtalet innehåller samt vad syftet med spridningen är.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare