Får ideella föreningar särbehandla en medlem?

Jag är medlem i en lokal ideell förening som har en Facebooksida. Jag har flera gånger sökt inträde på sidan men har nekats varje gång. På senaste styrelsemötet bestämmer man att " styrelsen förbehåller sig rätten att bestämma vilka som ska få inträde där. Mig veterligt är jag den enda som nekats inträde. Är det tillåtet att en ideell förening särskiljer en medlem så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Ideella föreningar saknar lagstiftning

För ideella föreningar finns ingen lagstiftning eftersom att man har tyckt att det är svårt att göra en sådan lag när ideella föreningar kan vara av väldigt varierande karaktär. Istället får man se till gamla rättsfall för att få någon idé om vad som gäller.

Medlemmar ska behandlas lika

Medlemmar i en ideell förening ska behandlas lika om det inte står något särskilt i stadgarna eller i någon annan lagstiftning. Det ska finnas särskilda skäl för särbehandling och om föreningen som helhet gynnas av särbehandlingen kan det också vara okej (se NJA 1989 s. 751). Men att inte godkänna att du ska få vara med på Facebooksidan kan ju inte vara något av dessa undantag, utan är inte okej.

Det du kan göra är att berätta detta, att det finns vissa riktlinjer trots att det inte finns någon lag - och att du därför bör ha rätt att få vara med på Facebooksidan.

Jag hoppas att allt löser sig, du är alltid välkommen med en ny fråga!
Med varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare