Får hyresvärden säga upp mitt hyreskontrakt om jag har ett boende på annan ort?

Hej. Min fastighetsägare har sagt upp mitt 1a hands kontrakt med motiveringen att jag har ett tillfälligt boende på annan ort. Om jag inte själv säger upp kontraktet kommer de att göra det. Jag har överklagat detta till Hyresnämnden men deras handläggningstid är 9-12 månader! Det som är konstigt i allt detta är att hyresvärden godkände min 2a hands uthyrning just för att jag skulle börja en provanställning på annan ort och just därför då har en tillfällig bostad på annan ort! Att ha en provanställning kan ju betyda att jag kommer att behöva flytta tillbaka. Jag har kontaktat HGF om råd men vill gärna också höra vad ni anser om detta. Jag har betalat min hyra i tid, har inte stört några grannar eller varit ett problem för värden. Värden är Stockholmshem.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagreglering som stadgar att man inte får ha två hyreskontrakt samtidigt. Det bör betonas att en person kan vara i behov av att hyra bostad på flera olika platser, exempelvis om man jobbar eller studerar på annan ort. Du som bor i första hand måste ha hyresvärdens tillstånd för att du ska kunna hyra ut lägenheten lagligt. Eftersom du fått hyresvärdens tillstånd för att hyra ut lägenheten i andrahand, betalat hyran i tid och i övrigt skött dig, föreligger ingen grund för att hyresvärden ska kunna säga upp ditt hyreskontrakt. Detta följer av 12 kap. 42 § jordabalken, eftersom ingen av grunderna för uppsägning föreligger i detta fall.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare