FÅR HYRESVÄRDEN SÄGA UPP AVTALET OM MIN GÄST HAR MED SIG HUSDJUR TILL LÄGENHETEN?

Hej! Jag hyr en möblerad bostadsrätt där det står i kontraktet att man inte får ha husdjur. Jag har inte själv några husdjur men undrar om detta också gäller att jag inte får ha besök av en kompis med en liten hund?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du riskerar att förlora rätten att fortsätta hyra din lägenhet om du tar emot besök av din kompis som har ett husdjur, eftersom det står i ditt hyreskontrakt att du inte får ha husdjur.

Får hyresvärden säga upp kontraktet?

Eftersom du skriver att du hyr en möblerad bostadsrätt är lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad tillämplig (privatuthyrningslagen).

Av 3 § privatuthyrningslagen följer att hyresavtal som gäller för obestämd tid ska sägas upp för att upphöra att gälla, och att hyresavtal som ingåtts på bestämd tid ska upphöra att gälla vid tidens slut. Även tidsbestämda avtal kan sägas upp till upphörande före den avtalade tidens slut.

Oavsett om du och din hyresvärd har ett avtal där det står att du har rätt att hyra bostaden under en viss tid, eller om ni har ett avtalat om att du får hyra bostaden på obestämd, har alltså hyresvärden rätt att säga upp avtalet. Detta gäller även när du får besök av en kompis som har hund.

Vad gäller om hyresvärden säger upp kontraktet?

När man hyr en bostad av en näringsidkare (ett företag) är det bara bestämmelserna i jordabalken (JB) som tillämpas, inte privatuthyrningslagen. När hyresvärden i ett sådant fall säger upp avtalet har hyresgästen normalt sett rätt till förlängning av avtalet (12 kap. 46 § JB). Detta kallas att man har besittningsskydd. Något sådant skydd finns inte när du hyr en bostad av en privatperson och privatuthyrningslagen är tillämplig.

Om hyresvärden säger upp avtalet har du dock rätt till minst tre månaders uppsägningstid, enligt 3 § 2 st. privatuthyrningslagen. Av samma paragraf framgår även att du har rätt till längre uppsägningstid, om ni har avtalat om det.

Sammanfattning och rekommendation

Hyresvärden har alltså rätt att säga upp avtalet om din kompis hund är på besök, utan att du har rätt till förlängning av avtalet. Uppsägningstiden som gäller är då minst tre månader. Jag rekommenderar dig att prata med hyresvärden om situationen, och fråga om det är okej för denne att din kompis med hund kommer på besök. Detta är troligtvis inget problem. Du har dock inget lagstadgat skydd mot att din hyresvärd säger upp avtalet, varför denne kan göra det oavsett om du har en hund på besök eller inte.

Erik von ZweigbergkRådgivare