Får HVB-hem ge utegångsförbud?

Får hvb hem ge mig utegångsförbud

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort sagt är svaret: Ja, ett HVB-hem kan ge utegångsförbud. Men bara under vissa omständigheter.

Kommunala och privata HVB-hem

Några tydliga bestämmelser kring vad HVB-hemmen har rätt att vidta för åtgärder har inte närmare klargjorts i lagstiftningen. Denna verksamhet bedrivs främst med styrning av barnkonventionen och europakonventionen och då främst de delar som rör skydd mot ingripande i privat- och familjeliv. Personalens befogenheter i det dagliga omsorgs- och tillsynsansvaret är dock begränsat till sådana åtgärder som följer av föräldrabalken. I denna anges att vårdnadshavaren ska svara för att barnet står under uppsikt eller att andra åtgärder vidtas i syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan. Denna åtgärd måste vara tillåten och lämplig för att vidtas. En sådan bedömning ser olika ut beroende på det enskilda fallet; bland annat den enskildes ålder och orsaken till att åtgärden vidtas.

Vad gäller just utegångsförbud har Socialstyrelsen konstaterat att detta är en möjlig sådan åtgärd att vidta i HVB-hemmen men däremot inte genom att låsa in barnet eller på annat sätt inskränka barnets rörelsefrihet. (Se 4 kap. 2 § brottsbalken, Artikel 37 barnkonventionen, Artikel 5 europakonventionen). Däremot är det tillåtet att låsa ytterdörren till HVB-hemmet sålänge denna går att öppna inifrån av barnen själva.

Ungdomshem drivna av SiS

För de ungdomshem som bedrivs av Statens institutionsstyrelse (SiS) finns särskilda befogenheter att vidta begränsningsåtgärder med stöd av lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

I dessa fall får rörelsefriheten inskränkas (exempelvis genom att hindras lämna hemmet) i syfte att nödvändig vård kan vidtas eller med hänsyn till personal och andra intagnas säkerhet. I dessa fall finns även möjlighet för personalen att placera och vårda den unge i en enhet inom hemmet som är låsbar, men endast om nödvändiga förutsättningar är uppfyllda och i regel som längst under två månader i följd (Se 15 a-d § samt 20 a § LVU).

En sådan åtgärd måste alltid stå i rimlig proportion till syftet med åtgärden.

Sammanfattningsvis kan sägas att det alltså är en möjlig åtgärd för HVB-hemmen att ta, i syfte att utöva vårdnad av den unge. Det måste dock alltid ske en avvägning av åtgärdens proportionalitet och nödvändighet i det enskilda fallet för att utegångsförbud ska vara tillåtet att meddela.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du ytterligare hjälp med ditt ärende kan du boka en tid med vår juristbyrå HÄR eller ringa oss för att få mer information.

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare