FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/01/2018

Får hemtjänstens bilar köra på gång- och cykelvägar?

Hej jag undrar om man får köra en kommun illa typ hemtjänsten på en gång och cykelväg?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga vill du veta om kommunens bilar, såsom hemtjänstbil, får framföras (köras) på gång- och cykelvägar.

Huvudregeln är att bilar enbart får framföras på väg avsedd för biltrafik, alltså inte på cykelvägar (3 kap. 6 § trafikförordningen.).

Utryckningsfordon, såsom, polis, ambulans och brandkår, får framföra sina fordon på gång- och cykelvägar i max 30 km/h (11 kap. 1-2 § trafikförordningen.).

Så hemtjänsten och andra kommunbilar får inte framföras på gång- eller cykelvägar som huvudregel.

Om du fortfarande känner dig osäker rekommenderar jag att du tar kontakt med din kommun och frågar hur de ser på frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare