Får hemsjukvården dyka upp helt oplanerat hos en patient?

Får hemsjukvården och övrig sjukvårdspersonal göra oanmälda hembesök, där man nyttjar nyckel in till bostaden som finns hemsjukvården tillgänglig för överlämning av medicin. Dvs det finns en överenskommelse om att medicinen skall lämnas varannan vecka. Utöver detta förväntas inga andra besök, ej heller att någon annan använder sig av nyckel in till bostaden. Får då exempelvis läkare/sjuksköterska ta nyckel från hemsjukvården för att åka ut till bostaden och beträda den utan att det finns ett bestämt avtalat besök inbokat ej heller finns det något avtalat om att detta är okej för den berörda personen? Får läkare/sjuksköterska beträda bostaden med nyckel och komma till oanmälda in till bostaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida det är tillåtet för hemsjukvården att för överlämning av medicin dyka upp helt oplanerat hos en patient.

Hälso- och sjukvårdsverksamhet ska bedrivas så att kraven på en god vård uppfylls. Med god vård avses bland annat att vården bygger på respekt för patientens integritet (5 kap. 1 § tredje punkten HSL och 4 kap. 1 § patientlagen). Det är till och med tänkt så att hälso- och sjukvårdsverksamheten ska främja patientens integritet (1 kap. 1 § första stycket patientlagen).

Att hemsjukvården helt oplanerat dyker upp hos en patient kan inte rimma väl med kravet som ställs på hälso- och sjukvården vad beträffar respekten för patientens integritet. För att se till att patientens privatliv och integritet respekteras bör det rimligen finnas en överenskommelse om hur besök i dennes hem ska gå till. Helt oplanerade besök riskerar nämligen kännas alltför påträngande och integritetskränkande för patienten.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare