FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/09/2021

Får grannen klippa mina träd?

Min granne störs av att vissa grenar från mina träd o buskar hänger in över han tomt. (Del av hans tomt som han inte använder) Nu har grannen klippt ned dessa grenar och lagt skräpet på min garageuppfart. Jag accepterar att han har klippt dessa men kan tycka att han får väll även ta hand om skräpet...vad gäller ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställde din fråga till oss på Lawline!

Utgångspunkten är att din granne får klippa grenarna på ditt träd om de tränger in på grannens mark. Din granne måste dock bereda dig möjlighet att själv utföra åtgärden om det skulle medföra skada av betydelse för dig. Detta är alltså en tolkningsfråga och med den begränsade informationen kan jag inte säga om denna åtgärd skulle medföra betydande skada för dig. Utgångspunkten är dock att din granne får klippa grenar som hänger över på hans/hennes mark. Din granne får dock inte röra stammen och skulle trädet ta stor skada kan din granne bli ersättningsskyldig. Vad gäller skräpet är mitt råd att du pratar med din granne och att ni så gott som möjligt försöker enas. God grannsämja tillgodoses bäst om åtgärder av förevarande slag genomförs efter samråd mellan berörda parter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare