FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/09/2018

Får fotbollsklubben begära registerutdrag av oss ledare?

jag fick ett mail från min fotbollsklubb att styrelsen hade beslutat att alla ledare ska ta ut från belastningsregistret och visa upp. Får en styrelse göra så . Vi ställer upp på vår fritid . Det är många som ska läsa det känns att inte rätt

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar lawline med din fråga.

Styrelsen har rätt att kräva att personer som vill vara ledare visar upp registerutdrag, men om du avsäger dig uppdraget så har dom ingen rätt att se ditt registerutdrag. Registerutdraget för att arbeta med barn visar inte all brottslighet en person kan tänkas vara dömd för, utan bara vissa allvarliga brott som grov misshandel, mord och alla typer av sexualbrott. Du kan läsa mer om utdraget på polisens hemsida.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare