Får företaget kräva betalning trots att vi betalade via Klarna?

Hej! I augusti/september köpte vi en produkt av ett företag. Vi valde att betala via klarna på faktura. Min man står som köpare men betalning gjorde jag. Nu har min man fått mail från företaget som säger att vi felaktigt fått pengarna tillbaka utbetalda då Klarna haft problem med sina datasystem. Vi kan ännu inte se några pengar dock. Företaget vill att min man ska betala dem nu igen. Kan de kräva detta av oss? Eller är det något mellan företaget och klarna sen mellan klarna och min man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din man ingick avtal med företaget att köpa produkten uppstod en skuld. Företaget fick då en fordran på din man. Denna fordran kan köpas upp av vem som helst, t.ex. kreditbolag och banker som Klarna. När ni valde att betala till Klarna utgår jag ifrån att det gick till på detta sätt. Klarna har alltså tagit över företagets betalningsanspråk mot din man.

Detta innebär att företaget är "ur bilden" och att frågor som rör betalning enbart är mellan Klarna och din man. Företaget kan alltså inte kräva pengar av er då det överlåtit betalningsanspråket till Klarna.

Om företaget inte fått pengar från Klarna ska det vända sig dit. Om Klarna upptäcker att din mans betalning inte kommit in ska Klarna vända sig till din man. Det är därför märkligt att företaget kontaktar din man och menar att betalning ska ske till företaget för att Klarna haft tekniska problem med inbetalningar. Det är ju mellan Klarna och din man.

Att ni dessutom inte fått några pengar återbetalade från Klarna talar för att företaget inte är helt ärligt mot er. Eftersom det är Klarna ni ska betala till bör ni därför först kontakta Klarna för att se till att allt gått rätt till, och om inbetalningsproblem faktiskt är sanna.

Avslutningsvis: företaget har inte rätt att kräva betalning av er.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare