FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/05/2021

Får företag fotografera barn?

Har Leos lekland rätt att fotografera mina barn för att jag ska få möjligheten att köpa årskort hos dem?

Text från deras hemsida:

"Regler för Leos årskort

– Det tas ett foto på barnet vid första besöket för att kunna verifiera vem årskortet tillhör."

Jag vet inte om bilderna lagras eller ej, oavsett känns det integritetskränkande att de ska fota minderåriga. De godtar heller inga andra lösningar, exempelvis uppvisande av pass. Inga andra ställen har denna typ av lösning, tex Junibacken.

Får Leos Lekland göra såhär?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga besvaras med stöd av allmänna avtalsrättsliga principer.

I Sverige råder som utgångspunkt avtalsfrihet, detta innebär att två parter fritt får bestämma innehållet av deras avtal så länge det sker inom lagens ramar och etiska normer. Detta gäller även i din situation dvs då ena parten är ett företag och den andre är en privatperson.

Leklandet tillhandahåller en tjänst som de erbjuder för den som betalar och går med på deras villkor. Villkoren är bland andra att den som vill utnyttja deras tjänst måste kunna identifiera sig för att kunna visa att man är medlem, vilket görs genom att en bild tasi samband med att man blir medlem. Det är upp till dig att bedöma om det är så pass besvärande att de fotar ditt barn att det inte känns lönt att låta barnet gå med, men det är upp till Leklandet att bestämma om sina allmänna medlemsvillkor. Det är en grundläggande avtalsrättslig princip att ett avtal kräver samstämmiga viljeförklaringar, och en part kan bara i undantagsfall vara tvungen att sluta avtal (exempelvis försäkringsbolag får som huvudregel inte neka en försäkringstagare). Företaget gör i varje fall inget fel, och man får utgå från att de behandlar personuppgifter och dylikt enligt gällande Dataskyddsförordning (GDPR). De har troligen goda grunder för sitt krav på att medlemmarna ska fotograferas - det är i varje fall inget som är unikt för dem, Gröna Lund i Stockholm har rutiner som påminner om det du beskriver.

Sammanfattningsvis så är svaret på din fråga att bolaget har rätt att inte ge ut årskort till den som inte samtycker till deras regler. På samma sätt har du själv rätt att vägra ingå avtal på villkor du inte gillar eller är missgynnande för dig.

Jag hoppas att detta besvarat din fråga, tveka inte på att höra av dig till oss igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare