FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/11/2019

Får föräldrar bjuda sitt underåriga barn på alkohol?

Jag har för mig att jag har läst att föräldrar får bjuda på alkohol till deras egna barn i deras egna hem när barnen är vid 4 års ålder. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring alkohol finns i alkohollagen.

Som du säkert vet är huvudregeln att man måste vara 18 år för att beställa alkohol på krogar, restauranger och liknande. För att handla på Systembolaget måste man vara 20 år (3 kap 7 § alkohollagen).

Till detta finns dock ett undantag, vilket antagligen är det du läst om. Det är nämligen tillåtet att bjuda underåriga på en mindre mängd alkohol om det sker i hemmet under ordnade förhållanden. Detta skulle kunna vara exempelvis ett glas vin under en middag med familjen. Det finns ingen särskild lagstadgad ålder eller mängd alkohol som är tillåten, utan bedömningen får göras utifrån barnets ålder, mognad och omständigheter i övrigt. Fyra års ålder låter dock väldigt ungt. Det kan inte inte under några omständigheter anses vara försvarbart. Undantag riktar sig snarare till barn i 16-17 års ålder, även om det som sagt är en bedömningsfråga (3 kap 9 § alkohollagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare