FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/06/2020

Får ett företag som är under rekonstruktion neka mig att använda mitt presentkort?

Hej! Har ett presentkort på 5 000 kronor hos Resia som går ut i sommar. På grund av UD:s reseavrådan har jag inte kunnat använda det under våren. Den 15 juli går presentkortets giltighetstid ut. Har fått besked från Resia om att presentkortet inte gäller under deras företagsrekonstruktion, och att det inte heller går att förlänga giltighetstiden.

Det innebär i praktiken att jag blir blåst på 5 000 kronor.

Får de verkligen göra så? Att presentkort blir ogiltiga vid en konkurs kan jag förstå, men jag hittar inget som stödjer deras linje att de även blir ogiltiga vid en företagsrekonstruktion.

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I lagen om företagsrekonstruktion så återfinns reglerna som är aktuella för din fråga.

Ett presentkort som är köpt innan ett företag hamnade i företagsrekonstruktion ses som att företaget har en gammal skuld till dig som kund. Enligt 2 kap.15§ i lagen om företagsrekonstruktion så får inte företaget betala tillbaka den skulden utan rekonstruktörens samtycke.

Rekonstruktören är den som sköter företagets rekonstruktion och bestämmer över hur den ska gå till. I ditt fall så innebär det för företaget att de inte får låta dig nyttja presentkortet (betala tillbaka skulden) om inte rekonstruktören gett sitt samtycke till att presentkort får användas även under rekonstruktionen. Det är även därmed det i vissa fall går att handla med presentkort under en pågående rekonstruktion och i andra fall inte.

Därmed måste jag tyvärr meddela att det är lagenligt att inte låta dig använda presentkortet om inte rekonstruktören bestämt att presentkort skall gälla under denna tid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar dig varmt lycka till!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare