Får ett företag leta upp information om andra personer?
Hej,
Jag skulle vilja veta om det finns någon lag som min kund bryter mot.
Vi har ett samarbete med en kund och ett avtal för en viss tjänst.
Denna kund har nu sagt att dom ska kolla upp skatteskulder på en av mina anställda.
Vad dom handlar om och kommer ifrån.
Får dom verkligen kolla upp personlig information på en av mina anställda? Genom att kontakta skatteverket bland annat om detta? Är inte det hans personliga information?
Bryter inte det mot förordningen EU 2016/679 eller något annat?
Mvh en oroad arbetsgivare
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Du undrar huruvida ett företag har rätt att "kolla upp" information om en av dina anställda. Det korta svaret är dessvärre ja. Det finns ingen lag som hindrar någon från att ringa t.ex. Skatteverket och begära ut den information som Skatteverket eventuellt har om någon. Tvärtom så är rätten att ta del av allmänna och offentliga handlingar grundlagsskyddad i Sverige (se 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen). Det står således vem som helst fritt att ringa Skatteverket och ställa frågor och begära ut handlingar. Det är givetvis en annan fråga huruvida Skatteverket får lämna ut den information som finns. Den frågan beror på huruvida informationen är sekretessbelagd enligt offentlighets- och sekretesslagen. Men något hinder mot att försöka få ut informationen finns inte.
Du undrar mer specifikt om agerandet skulle strida mot EU-förordningen 2016/679 (vanligen kallad dataskyddsförordningen eller GDPR, du hittar den här). GPDR rör behandling av personuppgifter som helt eller delvis företas på automatisk väg (art. 1). I ditt fall verkar det dock inte röra sig om någon sådan automatiserad behandling, utan det verkar snarare vara frågan om att företaget "manuellt" frågar Skatteverket efter information. Sådan manuell behandling av personuppgifter omfattas av GDPR om personuppgifterna ska ingå i ett register som är sökbart enligt vissa kriterier. Det verkar dock inte heller vara så att de uppgifter som företaget eventuellt får ut från Skatteverket ska ingå i något sådant register.
Jag drar därför slutsatsen att företagets agerande i ditt fall inte faller under GDPRs tillämpningsområde. Inte heller bestämmelserna i GDPR utgör alltså hinder för företagets agerande.
Sammanfattning
Jag har alltså konstaterat att det står företaget fritt att höra av sig till Skatteverket och begära ut information om dina anställda. Huruvida Skatteverket ska lämna ut informationen följer av tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen. Jag har vidare gjort den bedömningen, utifrån den information du givit mig, att företagets agerande och det sätt de kommer att ha att göra med personuppgifterna avseende din anställd, inte faller under GDPRs tillämpningsområde, eftersom behandlingen inte är automatiserad och eftersom personuppgifterna inte ska ingå i något register.
Tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga. Vid kortare följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.
Vänligen,