FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/10/2017

Får ett företag höja en fakturaavgift utan vidare?

Hej

Får ett företag höja en fakturaavgift och hänvisa till att man gör detta av miljöskäl för att minska tex pappershanteringen. Kan det verkligen räknas som man tar betalt för sina egna administrativa kostnader?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett företag får precis som du säger ta ut en fakturaavgift för sina administrativa kostnader.

Att bevisa att avgiften täcker deras administrativa kostnader är mycket svårt. Därför blir det också svårt att säga vad en rimlig avgift är.

Om företaget erbjuder e-faktura eller autogiro skulle jag rekommendera att du väljer något av dessa alternativ i stället!

Hör gärna av dig till Lawline igen om du har fler frågor!

Oskar ForsbergRådgivare