Får ett företag ansöka om en kreditbetalning åt en?
Efter ett misslyckad frisörbesök och anmälning hos ARN pga dåligt resultat och begäran från min sida att ej betala har företaget skickat en faktura till mig där det står att jag ansökt om kreditbetalning. Jag bokade genom sociala medier (Instagram) alltså fyllde jag i varken namn, adress, personnr eller liknande. Får företaget använda mitt personnr som dem antagligen hittat genom mitt telefonnr och ansöka om en kreditbetalning i mitt namn?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Kreditbetalning - definition
En kredit är när en s.k. kreditgivare överlåter förfoganderätten till en summa pengar till en annan under en viss tid. Ett vanligt lån utgör en form av kredit, likaså ett avbetalningsköp. Om man ingår en kredit i egenskap av konsument så omfattas ett sådant kreditavtal automatiskt av konsumentkreditlagen (2010:1846).
Konsumentkreditlagen
Innan ett kreditavtal ingås, ska näringsidkaren i rimlig tid innan ge konsumenten information (se 8 § konsumentkreditlagen). Informationsplikten innefattar bland annat att konsumenten ska få veta vilket slags kredit det rör sig om, kreditbeloppet och villkoren för utnyttjandet av krediten, kreditavtalets löptid etc etc.
Det nämns inte uttryckligen i lagstiftningen, men ett grundläggande första steg är förstås att konsumenten ska samtycka till att ett kreditavtal upprättas. Båda parterna ska vara med på att avtalet ingås och vad avtalet innebär. Att företaget, i ditt namn, har angett att du ansöker om kreditbetalning är närmast ett form av bedrägeri (om jag förstått alla omständigheter i din fråga korrekt). Det är givetvis bara du som ska göra en sådan ansökan. Företaget kan däremot sälja din faktura till ett inkassobolag som sedan försöker driva in fakturan, men de har ingen rätt att ansöka om en kreditbetalning i ditt namn.
Slutsats: Nej, de får inte upprätta en ansökan om kreditbetalning i ditt namn.
Mina råd till handlingsalternativ:
Fortsätt din ARN-process, får du rätt kommer du förmodligen inte behöva betala för hårklippningen. Uppmärksamma företagets agerande vad gäller kreditbetalningen. Skulle du behöva ytterligare juridisk hjälp, kan du vända dig till info@lawline.se där de kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.
Hoppas allt löser sig! Om något är oklart får du gärna lämna en kommentar, så besvarar jag den så snabbt som möjligt.
Vänliga hälsningar,