Får ett barn som föds i Sverige svenskt medborgarskap?

Hej. Jag vill fråga mig och min man är vietnamesisk. Har bott i swenden i 2 år, om jag födde svenden, fick mitt barn swend medborgarskap?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att varken du eller din man har svenskt medborgarskap. Svaret på din fråga blir då nej. Jag ska förklara varför.

Barnet får samma medborgarskap som sina föräldrar

Ett barn som föds i Sverige får samma medborgarskap som föräldrarna har. Om varken du eller din man har svenskt medborgarskap kommer alltså inte heller erat barn få svenskt medborgarskap även om barnet föds i Sverige (2 § lag om svenskt medborgarskap).

Ni måste ansöka om uppehållstillstånd för barnet

Eftersom du och din man är medborgare i Vietnam som ligger utanför EU måste ni ansöka om uppehållstillstånd för barnet när det föds. Migrationsverket kommer skicka ut ett brev om detta när de får information om att erat barn har fötts utan svenskt medborgarskap. Barnet kommer då troligen få samma tillstånd som ni har.

Kontakta Migrationsverket

Ni kan kontakta Migrationsverket för mer information om hur man ansöker om uppehållstillstånd för sitt barn. Det finns information om detta även här på Migrationsverkets hemsida.

Om ni har några ytterligare frågor får ni även gärna höra av er till oss här på Lawline. Mina kollegor nås på nummer 08-533 300 04.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare