Får ena makens barn ärva båda makarna

Hej

Vi är gifta, inga gemensamma barn men jag har 3 barn. Min man har mor och syster.Om min man avlider hur blir arvet?

Om vi båda avlider ärver hans mor och syster?

Måste vi upprätta testamente om vi vill att mina barn ska ärva allt?

Undrande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du överlever din make kommer du att ärva honom enligt ärvdabalken (ÄB) 3 kap 1 §. Detta eftersom att din make inte har några bröstarvingar som har arvsrätt enligt 2 kap. 1 §.

Om du avlider först så ärver din make dig enligt samma lagrum men med fri förfoganderätt. Tillägget angående fri förfoganderätt betyder att din make kan spendera pengarna fritt men inte testamentera bort de medel som han ärver eftersom du har bröstarvingar som har rätt till arv efter dig. Dina arvingar kan då välja att ta ut sin laglott på en gång eller vänta och ärva er båda två, för skulle din make därefter gå bort, eller om ni båda går bort samtidigt, kommer dina barn att ärva allt enligt 3 kap. 8 §.

Detta blir möjligt eftersom han inte har några barn som är arvsberättigade. Däremot är det alltid bra att testamentera tillgångar eller sätt att fördela tillgångarna på för att underlätta för dina barn och tydliggöra din makes vilja. Det förhindrar eventuella komplikationer för de efterlevande.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare