Får en webbbutik häva ett köp vid felangivet pris?

Hej! Jag beställde en dator från en hemsida som verkar ha felprisat datorn för 1500 istället för 15 000 kr. Sedan på det priset hade de satt en rea på 1500 kr så den var prisad för 0 kr. Jag beställde datorn och fick ett mail på orderbekräftelse. Efter det avbröt de ordern och jag undrar ifall de får göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Köpet mellan dig och butiken är ett avtal som regleras i avtalslagen (nedan AvtL). Situationen som du beskriver regleras i 32 § AvtL och gäller felskrivningar. Där föreskrivs, förenklat, att om en säljare lägger ut en vara till försäljning för ett pris som är ett annat än vad avsikten var, är inte säljaren bunden av priset/tvungen att sälja varan för det priset om köparen visste om eller borde insett felskrivningen. Säljaren har då rätt att avbryta köpet.

Situationer som regleras i 32 § AvtL är främst då det rör sig om uppenbara fel, exempelvis då säljaren råkar lägga ut en ny bil till försäljning för 9000 kr istället för det faktiska priset 90 000 kr. I den situationen förväntas köparen förstå att det rör sig om en felskrivning, eftersom en helt ny bil sällan säljs för en så liten summa som 9000 kr.

I din situation
I din situation innebar felskrivningen och den ytterligare rabatten att du kunde beställa hem datorn för 0 kr. Detta är enligt min bedömning en sådan situation som omfattas av 32 § AvtL, du förväntas alltså förstått att det rörde sig om en felprissättning från butikens sida, vilket innebär att butiken har rätt att avbryta ordern.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Kajsa JonssonRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”