Får en vårdnadshavare låta vänner passa barnet när den andra vårdnadshavaren inte samtycker?

Hej. Jag och mitt barns pappa har separerat. Kan han bestämma enligt lag om jag Låter min vän/vänninor passa vår dotter hemma hos mig när jag jobbar kvällar (vilket inte händer så ofta) under mina dagar då jag har vår dotter. Hon är två år och känner mina vänner väl.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i föräldrabalken.

Ska fatta de stora besluten tillsammans

Vid gemensam vårdnad ska föräldrarna fatta beslut tillsammans(FB 6:13). Detta gäller dock inte vardagliga beslut, som berör t.ex mat och kläder, utan handlar istället om "stora" beslut som t.ex. barnets skolgång och semestrar utomlands.

Är detta ett stort beslut?

Frågan är då om det räknas som ett "stort" beslut att du vill låta dina vänner passa eran dotter. Eftersom jag inte känner till alla omständigheter kring situationen kan jag inte ge ett säkert svar. Men om dina vänner är ansvarstagande vuxna och sköter uppgiften väl, samt att det inte sker så ofta som du skriver så är min bedömning att du ska kunna fatta detta beslutet själv. Jag ser inte hur det skulle strida mot barnets bästa att vid ett fåtal tillfällen tas om hand av andra som barnet känner och är trygg med.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare