Får en väktare avvisa någon? Även fråga om väktares bemötande mot enskild.

Hej! Jag blev häromdagen nästintill påkörd av en Väktare som med en aggressiv körstil framförde sin tjänstebil ut ur en godsgränd i ca 40-50 km/h. När väktaren stannat framför ögonen på mig höjer jag handen för att ifrågasätta hans körstil. Han kör sedan upp bredvid mig för att veva ner rutan och med ett våldsamt bemötande fråga "Vad får dig att tro att du får höja handen till mig?". Jag förklarar att handgesten var menat som ett ifrågasättande till varför han framfört sitt fordon med denna hastighet ur en godsgränd där hastighetsbegränsningen inte kan vara mer än ca 10-20 km/h. Väktaren anser inte att han gjort något fel eftersom han inte kört på mig utan lägger skulden på mig. Han fortsätter sedan med: "Jag jobbar med att jaga bort snorungar som dig". Jag tänkte att jag inte kunde hört rätt och ber honom upprepa. Han upprepar med samma mening. Hela denna konversation med ett aggressivt bemötande från hans sida. Väktaren påstår även att han har rätt att avvisa mig från platsen. Jag anser inte att jag gjort något fel som fotgängare. Jag som 16 åring blev givetvis rädd eftersom händelsen ägde rum på en enslig plats vid 22-tiden. Kan jag anmäla Väktaren på något sätt? Har några brott begåtts? Har Väktaren rätt att uppträda på detta vis? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skillnaden mellan väktare, ordningsvakter och poliser

En polisman har omfattande befogenheter, vilka följer av polislagen. I vardagligt tal brukar man uttrycka det som att polisen har ett ´´våldsmonopol``. En ordningsvakt utbildas och förordnas av polisen. Ordningsvakter har vissa polisiära uppgifter och får använda våld till viss del. De får exempelvis avvisa en person som stör den allmänna ordningen (se 29 § tredje stycket polislagen). En väktare däremot är en person som är anställd på ett bevakningsföretag. Det är länsstyrelsen som utövar tillsyn över bevakningsföretagen (se 8 § lagen om bevakningsföretag). Väktare har i princip samma befogenheter som vilken invånare som helst.

Väktarens agerande i detta fall

Av det nyss sagda kan man utläsa att väktare inte har någon befogenhet att avvisa en person. Denna befogenhet tillkommer endast polis och ordningsvakter (13 och 29 §§ polislagen). Väktare bör dessutom påminnas om att de regelmässigt ägnar sig åt myndighetsutövning mot enskilda människor. Därför bör de noggrant tänka över eventuella ingripanden och agera på ett sätt som inger förtroende.

Sammanfattning

I mitt svar har jag inte behandlat den aktuella väktarens eventuella fortkörning. Helt klart är dock att hans beteende varit direkt olämpligt. Tyvärr kan det bli mycket svårt för dig att anmäla honom till polisen om du inte har konkreta bevis på det som hände - det kommer alltså förmodligen leda till en ord mot ord-situation. Det du kan göra är att kontakta bevakningsföretaget ifråga och/eller länsstyrelsen för att berätta om situationen, så att sådant agerande inte upprepas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare