FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis26/04/2023

Får en polis söka upp personer i belastningsregistret i privat syfte?

Får en polis kolla i brottsregister i privat syfte? Bakgrund; Jag har avtjänat ett straff 1 år i fängelse för ett brott, idag råkade jag på en person som är polis och som också bor i samma lilla samhälle  och då berättar han att han vetat om mitt brott och har koll på mig. Är det lagligt att kolla personer efter så lång tid som snart 9 år sedan jag avtjänat straffet? Eller ska jag gå vidare med detta, känner en riktig stark olust efter som jag lagat mitt brott bakom mig, avtjänat mitt brott i laglig mening.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en polis får söka upp uppgifter ur belastningsregistret i privat syfte.

Vad får en polis göra?

Belastningsregistret är något som polisen använder sig av i dess verksamhet. Poliser får alltså använda sig av belastningsregistret i sitt arbete då det är nödvändigt för dess arbete. Detta innebär att en polis inte får söka upp en person i belastningsregistret utan att det finns anledning till att göra det för att fullgöra en arbetsuppgift. Med andra ord får en polis inte söka upp dig i belastningsregistret “bara för att”.

Om en polis utan anledning sökt upp en person i belastningsregistret kan det röra sig om brottet dataintrång. Straffet är böter eller fängelse upp till två år (4 kap. 9 c § BrB). Att en polis utöver sina arbetsuppgifter söker upp en person i belastningsregistret har tidigare ansetts utgöra dataintrång (RH 2000:90). För att ansvar ska bli aktuellt krävs det att polisen haft uppsåt till gärningen. Uppsåt innebär att polisen då ska ha varit medveten om följden av sitt handlande (1 kap. 2 § BrB).

Sammanfattningsvis är det inte okej att göra så som denna person har gjort, det vill säga att söka upp dig i belastningsregistret då det inte ryms inom personens arbetsuppgifter. Belastningsregistret får bara användas då det är nödvändigt och till nytta för att genomföra en arbetsuppgift. Polisen kan ha gjort sig skyldig till brottet dataintrång.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare