FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/08/2017

Får en person under 20 år köpa alkoholfritt på Systembolaget?

Hej!

Får en person under 18 år köpa drycker med 2,25% eller mindre på Systembolaget? Om inte, får man som minderårig köpa helt alkoholfritt på Systembolaget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om försäljning av alkohol finns i alkohollagen (2010:1622).

Den som är under 18 år får som huvudregel köpa alkoholfria drycker och alkoholhaltiga drycker med mindre än 2,25 volymprocent alkohol (s.k. lättdrycker) (se 3 kap. 7 § första stycket och 1 kap. 8 § alkohollagen). Det är således tillåtet för dig under 18 år att köpa dessa trycker, även på Systembolaget.

Får Systembolaget vägra att sälja alkoholfritt till de under 18 år?

Eftersom det inte finns några särskilda lagar om försäljning av alkoholfria drycker hanteras de som alla andra handelsvaror. Detta innebär att Systembolaget inte har någon skyldighet att ingå avtal gällande dessa varor och kan därför neka dig att köpa dem (på inte diskriminerande grunder).

Observera att annat gäller för de drycker som Systembolaget har monopol på.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare