Får en ordningsvakt ge ut parkeringsböter?

Får en ordningsvakt skriva ut parkeringsböter på en lastkaj ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är fråga om parkeringsböter på allmän mark så är det en typ av myndighetsutövning att utdela parkeringsböter.

Parkering på allmän mark regleras i bland annat lag om felparkeringsavgift. Det nämns där i 5 § Lag om felparkeringsavgift att en parkeringsanmärkning får meddelas av en polisman eller en parkeringsvakt. Vad som räknas som en parkeringsvakt framgår av lag om kommunal parkeringsövervakning. I 5-6 §§ lag om kommunal parkeringsövervakning så framgår det att parkeringsövervakning ska fullgöras av parkeringsvakter som har genomgått lämplig utbildning.

Då det däremot rör sig om en privat mark så är det inte längre myndighetsutövning att utdela parkeringsböter så markägaren eller en av markägaren anställd person kan då ge ut parkeringsböter.

Så i ditt fall så kan en ordningsvakt ge ut parkeringsböter på en lastkaj om lastkajen är privatägd och ordningsvakten är anställd av markägaren att utföra denna typ av uppgift. Eller så kan en ordningsvakt ge ut parkeringsböter på en allmän lastkaj om ordningsvakten i fråga har genomgått lämplig utbildning och är behörig.

Hoppas jag lyckades besvara din fråga!

Amanda RydbergRådgivare