FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/11/2017

Får en minderårig köpa alkoholfritt på systembolaget?

Jag är under 18 och köpte en gång alkoholfri cider på restaurang. Det visade sig att den endast säljs på system bolaget. Jag undrar då om jag som minderårig kan få köpa den på systembolaget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om försäljning av alkohol finns i alkohollagen
Den som är under 18 år får som huvudregel köpa alkoholfria drycker och alkoholhaltiga drycker med mindre än 2,25 volymprocent alkohol (s.k. lättdrycker). (Alkohollagen 1 kap. 5 § andra stycket och 3 kap. 7 § första stycket). Det är således tillåtet för dig som är under 18 år att köpa alkoholfria drycker, även på Systembolaget.

Får Systembolaget ändå vägra att sälja alkoholfritt till personer som är under 18 år?
Eftersom det inte finns några särskilda lagar och regler om försäljning av alkoholfria drycker så hanteras dessa drycker precis som alla andra handelsvaror. Detta innebär att Systembolaget inte har någon skyldighet att sälja dessa varor till dig och kan därför neka dig att köpa dem. Detta får däremot inte ske på diskriminerande grunder. Så det finns en risk att Systembolaget trots allt väljer att inte sälja den alkoholfria drycken till dig eftersom du är minderårig. Observera att andra regler kan komma att gälla för de drycker som endast Systembolaget har monopol på.

Systembolagets regler om försäljning
Det går att läsa på Systembolagets hemsida vilka regler som de har när det gäller försäljning generellt. De skriver bland annat att:

- Den som inte har fyllt 20 år får inte handla på Systembolaget.
- Den som är märkbart påverkad får inte handla på Systembolaget.
- Systembolaget får inte sälja till någon vid misstanke om langning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare