FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga12/12/2017

Får en minderårig ingå avtal om en prenumeration?

Jag undrar om man får sälja prenumerationer till minderåriga? Jag driver ett UF-företag som kommer sälja prenumerations-boxar antingen 1 månad, 6 månader eller 12 månader. Därför undrar jag om jag får sälja prenumerations boxar till minderåriga utan föräldrars tillstånd eller behöver man föräldrars tillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får minderåriga köpa er produkt?
Nej, den som är minderårig får inte ingå avtal som skuldsätter den, föräldrabalken 9 kapitlet 1 §. En prenumeration är att anse som ett sådant avtal. Det är således föräldern som får ingå det här avtalet om den vill att barnet ska få produkten, det räcker alltså inte med ett godkännande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare