Får en långivare skicka ett skuldebrev till min sambo som avser min personliga skuld?

Jag hade skuld med privatperson.

Får de skicka skuldbrev till min sambo?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ansvarar för dina egna skulder

Om du ensam har tagit ett lån och ett skuldebrev har skrivits så ansvarar du för skulden.

Varför din sambo i det här fallet har fått ett skuldebrev skickat till sig kan jag tyvärr inte svara på. Du får helt enkelt höra av dig till den person du lånat pengar av och reda ut om det kan ha blivit något missförstånd.

Avslutande ord

Jag hoppas att det löser sig för dig, och önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare