FrågaÖVRIGTÖvrigt02/04/2023

Får en hyresvärd förbjuda utekatter?

Hej. Kan hyresvärden kräva att katten inte får vara ute? Mvh Sarah

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om du undrar ifall hyresvärden har rätt att förbjuda utekatter. Vid besvarande av din fråga kommer jag därför använda mig av 12 kap jordabalken (JB).

Kan hyresvärden förbjuda utekatter?:

För att en hyresvärd ska kunna förbjuda husdjur krävs sakliga skäl. Exempelvis att djuret orsakar skador som ej skäligen bör tålas i en hyreslägenhet med hänsyn till grannar. Detta innebär alltså att för att hyresvärden ska kunna förbjuda utekatter krävs ett sakligt skäl. Det vill säga att hyresvärden måste visa en tillräcklig olägenhet. Annars är det inte ett giltigt förbud från hyresvärdens sida.

Andra åtgärder:

Enligt 12 kap. 25 § första stycket JB så framgår att när hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

Om katten utgör några problem utomhus och detta medför omständigheter som ej bör tålas (vilket inte framgår av frågan) kan du ha åsidosatt din skyldighet att iaktta bostadsmiljön.

Ifall du har åsidosatt ansvaret enligt det ovan nämnda kan detta vara en grund för förvärkande (uppsägning i förtid) enligt 12 kap. 42 § första stycket punkten 9 JB. Däremot krävs då att hyresvärden givit dig en tillsägelse och möjlighet till förbättring då detta knappast kan anses utgöra särskilt allvarliga störningar i boendet (se 12 kap. 43 § första stycket JB). Denne ska även bevisa att just din katt har medfört eventuella problem.

Slutsats:

Eftersom du inte har angivit någon anledning till varför hyresvärden vill förbjuda katter utomhus låter det som ett generellt förbud. Detta är alltså inte tillåtet sålänge sakliga skäl inte föreligger. Skulle din katt ha medfört problem som beskrivits ovan kan dock hyresvärden vara berättigad i sin mening.

Hoppas svaret gav dig klarhet och vid nya frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare