Får en häktad person ha kontakt med anhöriga?

Min son sitter häktad sen mer än 2 månader tillbaka.. hade det inte varit för hans barns mamma. Så Hade jag inget vetat. Han hade för mig varit som uppslukad från jordens yta. Hans barn är små o föräldrarna lever inte ihop. Närmst anhörig måste väl ändå få vetskap om en person plockas in av polis. Även om sonen är över 18 år. Han är ju ändå mitt barn. Har skickat brev till honom men vet inte ens om han får dem, inte ert livstecken från honom. Finns det något sätt till kontakt för mig ?? Förtvivlad mamma.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Häktning är ett straffprocessuellt tvångsmedel som kan utfärdas i två situationer. Det kan antingen bero på att en person är på sannolika skäl misstänkt för ett brott som har ett straffminimum på minst ett år (24:1 RB). Det kan även vara så att gärningsmannen har dömts för brottet men rätten anser att det finns skäl att behålla denne i häktet tills det att straffet kan verkställas (24:21 RB)

Rätt till att informeras om häktningen

Det råder relativt strikt sekretess vid uppgifter som hänför sig till förundersökning i brottmål (18:1 OSL). Beslut kring häktning och liknande åtgärder faller inom bestämmelsens tillämpningsområde vilket innebär att även sådant information är sekretessbelagd. Med hänsyn till din sons ålder, blir det därför svårt för sig att ta reda på varför din son är anhållen.

Rätt till kontakt med närstående

Vanligtvis får anhöriga ha kontakt med en närstående som sitter i häktet genom brev, telefon eller besök. En person som är häktad på grund av misstanke om brott får dock begränsas i sin rätt till kontakt med omvärlden (restriktioner), om det finns risk för att han eller hon undanröjer bevis eller på annat sätt försvårar utredningen. (6:1 häkteslagen). Det krävs däremot att domstolen ger tillstånd för sådana restriktioner. Restriktioner kan t.ex. vara att den häktade hindras från att ta emot besök, sända och ta emot brev, ringa och ta emot telefonsamtal samt annat elektronisk kommunikation (6:1 häkteslagen)

För att ta reda på om din son sitter häktad med restriktioner, kan du skicka ett brev till kriminalvården. Detta gör du genom att lägga ditt brev med personens namn och personnummer i ett kuvert som du sedan adresserar till krimalvården. Kriminalvården kommer sedan att vidarebefodra brevet till din son. Om han däremot sitter häktad med restriktioner, kommer brevet att först granskas av åklagaren och sedan avgöra om detta ska vidarbefodras till din son.

Om du däremot inte vet vart din son sitter häktad har du fortfarande möjlighet att skicka brevet till kriminalvårdens huvudkontor så kommer de skicka vidare brevet till din son (råder det restriktioner kan det hända att de skickar tillbaka brevet till dig). I sådant fall måste du skriva namn och personnummer på kuvertet. Lägg sedan kuvertet i ett annat kuvert och skicka till Kriminalvården Journalarkivet 601 80 Norrköping.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare