Får en förälder närvara vid förhör?

Jag är fyllda 20år och misstänkt för och kallad till förhör hos polisen angående ringa narkotikabrott Får jag ta med mig min pappa till förhöret? Får han sitta med under själva förhöret? Hjälpa till att förstå frågor och guida mig och mina svar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i rättegångsbalken.

Får en förälder delta under förhör?

Det är undersökningsledaren, med vissa begränsningar, som bestämmer vem som får närvara vid ett förhör (23 kap. 10 § RB). Du kan begära att din pappa ska närvara vid förhöret. En sådan begäran får medges om det kan ske utan men för utredningen (7 § 3 st. förundersökningskungörelse). Notera dock att det fortfarande är undersökningsledaren som beslutar om din pappa får närvara.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare