Får en annan hyresgästs mamma besöka vår lägenhet hur som helst?

Hej! Jag och 2 andra personer delade lägenhet. En person flyttade ut och vi har ett uppsägningskontrakt med varandra. Hon som flyttade ut har nu gett vår hemmanyckel (som hon har så länge hon betalar hyran, fast hon ej bor hos oss) till hennes mamma. Får hennes mamma komma hem till oss utan mig och min andra rumskamrats godkännande? Hennes mamma menar att hon har nyckel och har därför tillgång till lägenheten fast kontraktet står på hennes dotter. Vad kan vi göra när hon dyker upp oanmält eller när vi inte är hemma?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att mamman till er före detta samboende person har en nyckel till lägenheten ger henne inte automatiskt rätt till att gå in i er lägenhet. Att ha en nyckel innebär inte automatiskt att man bor där eller har rätt att vistas där hur som helst.

Att gå in i någons bostad utan samtycke kan utgöra ett så kallat hemfridsbrott, 4 kap. 6 § Brottsbalken. För att det ska röra sig om ett hemfridsbrott krävs att mamman olovligen tränger sig in i bostaden eller kvarstannar där utan ert samtycke.

Det hade inte spelat någon roll om mammans dotter fortfarande bodde där, då det enbart krävs att en boende person ber någon att lämna bostaden för att ett hemfridsbrott ska vara aktuellt, (se kommentaren till höger i 4 kap. 6 § Brottsbalken).

Mamman begår därför en olovlig handling om du och/eller den andra personen som bor där gjort tydligt att någon av er inte vill ha henne där. Den som begår ett hemfridsbrott kan dömas till böter.

Mitt råd till er är att berätta för mamman, eller hennes dotter, att ni inte vill att dom går in i er bostad utan ert samtycke. Ni kan då även informera dem om att det är ett brott att gå in i någon annans bostad utan lov, även om man innehar ett hyreskontrakt till bostaden. Det är just boendet som är viktigt, inte hyresavtal eller nyckel.

Viktigt att poängera är att om personen som flyttat ut fortfarande har saker i er bostad, måste ni ge denne möjlighet att hämta sina saker, eftersom ni annars kan göra er skyldiga till olovligt förfarande, 10 kap. 4 § Brottsbalken.

Hoppas att detta besvarade er fråga!

Elina BergstedtRådgivare