Får den avlidne arvtagarens barn dennes del av arvet?

Min moster har avlidit. Hon är även faster till två barn. Så långt förstår jag . Jag har även en syster som avled för ca 2.5 år sedan. Nu till frågan. Ärver hennes barn våran moster/faster, som var barnlös?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsordning finns i Ärvdabalken.

För att kort svara på din fråga: Ja, dina systerbarn har rätt till det arv som egentligen skulle tillfalla din syster.

Vem har rätt till arv?

Enligt arvsordningen som framgår av lagen, ska barn ärva i första hand (2 kap. 1 §). Du skriver att din moster var barnlös. Vi tittar därför vidare på nästa arvsgrupp, som är föräldrar och syskon. I den mån din mosters föräldrar (dina morföräldrar) inte längre är vid liv, ska din mosters syskon ärva. Har din moster inga syskon i livet, är det syskonbarnen som ärver istället, det vill säga du, din avlidna syster, och de andra två personerna som hon var faster till (2 kap. 2 §).

Hur fördelas arvet?

Förutsatt att inget testamente finns (då detta kan komma att ändra på fördelningen av arvet), fördelas arvet jämt mellan alla som har rätt till arv enligt arvsordningen. Eftersom jag av din fråga inte har all information kring vilka som är vid liv och liknande, kommer jag här att utgå ifrån att det är ni syskonbarn som ärver er moster/faster. Som jag tidigare nämnde - har din moster föräldrar eller syskon vid liv, är det de som kommer att få ärva innan er.

Om vi utgår att din mosters arv ska fördelas på fyra personer (dig, din syster och de andra två personerna), har ni alltså rätt till 1/4 var. Din systers barn träder i hennes ställe, och får dela på den fjärdedelen som egentligen skulle tillfalla din syster. Hur stor andel av arvet de får, beror alltså på hur många barn de är. Arvet ska fördelas lika barnen emellan (2 kap. 2 §).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är välkommen att kommentera här nedan om du har några ytterligare funderingar kring detta, så besvarar jag din kommentar så snart jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare