Får butikspersonal visitera kunder?

Får en personal på ex city gross visitera mig trots att jag inte tagit något, tex be mig gå åt sidan och säga till mig att ta av mig jackan för genomsökning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida butikspersonal på affärer såsom City gross har någon laglig grund för att visitera kunder t.ex genom att be någon ta av sig kläder för att genomsöka personen. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av bestämmelser som återfinns i rättegångsbalken (RB).

Får butikspersonal visitera kunder?

Polisen får genomföra en kroppsvisitation om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts där fängelse ingår i straffskalan, i syfte att söka efter föremål som kan vara av betydelse för utredning av brottet (28 kap. 11 § 1 st RB). Detta förutsätter dock att personen skäligen kan misstänkas för brottet. Att kroppsvisitera någon på det sätt du beskriver är ett tvångsmedel som polisen har laglig grund att använda sig av i det fall det finns anledning att anta en person begått ett brott där påföljden är fängelse, t.ex stöld. Däremot finns det ingen laglig grund för butikspersonal att tvångsmässigt visitera kunder. Med andra ord får personalen på City gross inte tvinga dig gå åt sidan och be dig ta av dig jackan för en genomsökning, oavsett om de misstänker att du stulit något eller inte.

Det ska dock nämnas att det är tillåtet för butikspersonal att be om att få kolla i någons väska, jacka eller dylikt. Om kunden nekar får personalen inte titta genomsöka dig utan ditt samtycke. Däremot kan butiken välja att tillkalla polis om de misstänker en stöld, varpå på polisen kan ha rätt att genomföra en visitering om de tidigare nämnda kraven är uppfyllda.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare