Får butikspersonal titta i väska eller påse som jag har med mig?

Hej vill veta att om man har varit inne i en Livsmedelsbutik o handlat o är.på väg.i betala i en kassa o en kassör/kassörska ber att få.titta i en väska eller påse jag har med mig som inte har med det jag handla att göra.Är.jag enligt lagen skyldig o lämna ifrån mig.väskan eller påsen så.de kan checka innehållet?För det.är ju oerhört kränkande o bli utsatt för.det.Om jag då ej behöver lämna ifrån mig väskan/påsen enligt lagen o säger.det. till kassören/kassörskan o hon då tillkallar vakt.Skall jag få ändå stå på mig o hävda att ni har i ngen rätt o visitera mig.då jag ej är.misstänkt.gör brott.Tacksam för svar o om jag ej är skyldig o lämna ifrån mig väskan/påse skall man då stå på sin rätt.även om det kan bli besvärande med vakter mm.Vet vakterna på ett varuhus om vad lagen säger mm?Tacksam för svar!! mvh

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att titta i en väska eller påse du har med dig klassificeras som kroppsvisitation och regleras i 28 kap. 11 § tredje stycket rättegångsbalken. Vidare framgår av en av Sveriges grundlagar, nämligen Regeringsformen, att var och en är skyddad mot kroppsvisitation (2 kap. 6 § regeringsformen).

Det finns emellertid undantag från huvudregeln. Kroppvisitation får göras av en polisman om det finns anledning att anta att brott som har påföljden fängelse har begåtts (28 kap. 11 § rättegångsbalken). Stöld är ett exempel på ett brott med påföljden fängelse. Vidare får visitationen endast göras om personen som visiteras skäligen kan misstänkas för brottet och att visitationen sker i syfte att hitta föremål som kan tas i beslag. För att det ska vara fråga om skälig misstanke krävs konkreta omständigheter till viss grad som faktiskt pekar på att den misstänkte personen begått brottet. Sådana konkreta omständigheter kan vara att personal sett någon stoppa något i sin väska. Notera att det endast är polis som får kroppsvisitera och alltså inte något som väktare får göra (28 kap. 13 § rättegångsbalken).

Således har inte butikspersonal någon laglig grund för att titta i din väska eller påse utan ditt godkännande. Butikspersonalen måste alltså fråga dig om du kan visa upp eller tömma din väska och kan alltså inte göra något utan ditt samtycke. Trots att du har rätt att neka kan personalen emellertid alltid tillkalla polis om det är så att de misstänker att du begått ett brott som sedan i sin har befogenhet att visitera.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare