FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/02/2019

Får butiker sälja livsmedel som har passerat bäst före-datum?

Hej,

undrar bara om vilken rätt har jag som konsument om jag finner tex en vara i en butik som har ett bäst före datum som gått ut? I vilken fall kan jag stämma butiken i överhuvudtaget?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns på Livsmedelsverkets hemsida och här står det att det är tillåtet att sälja livsmedel som har passerat sitt bäst före-datum om de inte är dåliga eller hälsofarliga. Detta beror på att bäste före-datummärkningen är en kvalitetsmärkning och att maten oftast går att äta även efter att bäste före-datumet gått ut.

Det är varje butik för sig som själva ansvarar för att livsmedlen de säljer fortfarande är säkra efter att bäst före-datumet passerat. Till skillnad från livsmedel som har passerat bäst-före datum är det däremot inte tillåtet att sälja produkter som har passerat sista förbrukningsdag. Denna märkning används för livsmedel som snabbt kan bli dåligt och som kan göra dig sjuk om du äter efter sista förbrukningsdag.

Alltså, om bäst före-datumet passerat behöver det inte betyda att affären gjort något fel. Butiken ansvarar själva för att livsmedlet är säkert och eftersom att det enbart är en kvalitetsmärkning betyder det inte att det är något fel på varan.

Om förbrukningsdagen däremot passerats så har butiken gjort något otillåtet och jag skulle i så fall rekommendera dig att hör av dig till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun så att de kanske kan göra ett besök i butiken och undersöka om detta var en engångsföreteelse eller något återkommande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare