Får bostadsförening ta ut straffavgift för medlemmar som inte städar på städdagar?

Har en ekonomisk förening med 36 hushåll rätt att ta ut "straffavgift" om man inte går ut och deltager i gemensamma städdagar på de gemensamma trädgårdsytorna? 3 tillfälle per år á 500 kr gången om du inte hjälper till. I stadgarna står det att medlem som inte deltager ska debiteras summa som beslutats på årsmöte. Informationen ges till medlemmar ca 4 månader i förväg och det rör sig om 3-4 timmar per tillfälle.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

En bostadsrättsförening kan inte tvinga medlemmar att delta på städdagar eller kräva ersättning av dem som inte vill hjälpa till.

Föreningen är i sin normala verksamhet bara tillåten att ta ut de avgifter som anges i 7 kap 14 § Bostasdrättslagen, nämligen följande:

* Insats då bostadsrätten upplåts för första gången

* Årsavgift för den löpande verksamheten

* Upplåtelseavgift (om det anges i stadgarna)

* Överlåtelseavgift (om det anges i stadgarna)

* Pantsättningsavgift (om det anges i stadgarna)

* Avgift för andrahandsupplåtelse (om det anges i stadgarna).

Sammanfattningsvis så kan din bostadsrättsförening inte ta ut någon straffavgift om man inte deltar i städdagar enligt lagen, därav bryter denna punkt i stadgarna mot lagen. Frågan är när denna punkt i stadgan kommit till och om den verkligen godkänts av bolagsverket, vilket jag tvekar på. Stadgarna ska nämligen vara registrerade hos Bolagsverket och är offentlig handling, så om du vill kan du höra med de och kolla.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Önskar dig annars en fin midsommar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare