Får boende stå parkerade på en gästparkering utanför bostaden?

Hej, jag har fått en P-bot då jag stått med bilen på gästparkeringen utanför min lägenhet. Det står inte någon skylt att boende inte får stå där, ej heller står det något i mitt hyreskontrakt? Vad gäller, har de rätt att bötfälla mig?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om de hade rätt att ge dig böter och vad du kan göra åt detta.

Eftersom du stått parkerad på ett område som är upplåtet för parkering, är det en kontrollavgift som du har fått (1 § första stycket lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering). Att det är en kontrollavgift framgår av boten. Om du däremot hade parkerat din bil felaktigt på gatumark, till exempel gator och trottoarer, hade det istället varit fråga om en felparkeringsavgift.

Det är alltid förbjudet att parkera på en gästparkering vid sitt hem. En gästparkering är tänkt att användas av besökande till fastigheten, och inte till de som bor där. Jag antar att du har fått kontrollavgiften eftersom de som har hand om parkeringen sett att du som ägare till bilen är boende i lägenheten. Kontrollavgiften verkar därför vara korrekt och det är tyvärr inget du kan göra åt det. Du kan visserligen överklaga avgiften genom att kontakta den som utfärdat avgiften. Men eftersom du är boende, och inte besökare, kommer det vara svårt för dig att nå framgång med ett överklagande.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare